همشهری - محمد سرابی: بخشی از این پروژهها از دوره پیشین مدیریت شهری نیمهکاره مانده بود و باعث شده بود که ساکنان یک محله مجبور به طی کردن مسیرهای طولانی برای رسیدن به مقصد شوند. دراینباره با معاون فنیعمرانی شهرداری تهران صحبت کردیم و از او پرسیدیم که چقدر از پروژههای رها شده در دوره قبل به جریان کار بازگشته است؟ هادی حقبین میگوید: امروز میتوان گفت که پروژه نیمهکاره و رهاشدهای در حوزه فنیعمرانی شهرداری تهران وجود ندارد. هر پروژهای که از گذشته نیمهکاره مانده بود، اکنون در دست اقدام قرار گرفته اما ممکن است پروژهای سرعت پیشرفت زیاد نداشته باشد یا از نظر ظاهری فعالیت در آن مشخص نشود. اگر پروژهای با مانع جدی روبهرو باشد وارد فاز اجرای آن نمیشویم تا نیمهکاره نماند. بخشی از شاخصترین پروژههای حوزه فنی عمرانی ایجاد و اتمام تقاطعهایی هستند که مسیر شهروندان را کوتاه میکنند و بدون آنها، رانندگان باید مسافت زیادی را طی کنند تا در مسیر مورد نظر خود قرار بگیرند.
او درباره مناطق اطراف بزرگراه شهید همدانی در شمال غربی تهران اظهار میکند: در بزرگراه شهید همدانی منطقه۲۲ تقاطعهایی داریم که بهدلیل وجود معارضان در سالهای قبل تکمیل نشده بودند. پل R۱۲ مقابل شهرک شهید خرازی از همین دست پروژهها بود که به بهرهبرداری رسید. با فاصله ۵۰۰ متر در شرق همین پل، یک پروژه دیگر در دست اجرا داریم که شامل تقاطع بزرگراه شهیدهمدانی با خیابان دوگاز است. این تقاطع با ساخت زیرگذری با نام R۱۱ در حال احداث است و حدود ۴۵روز دیگر افتتاح میشود.
حق بین گفت: در یک نقطه دیگر هم اتصال بزرگراه شهیدهمدانی به بزرگراه شهیدهمت را داریم که S۲۰ نام گرفته و دو دستگاه تونل دارد که حفاری آنها به اتمام رسیده است. همچنین یک دوربرگردان غیرهمسطح هم در این نقطه ساخته میشود که در مقابل بیمارستان شریعتی۲ خواهد بود و اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد. در سال۱۴۰۲ برای ساخت ۱۸ تقاطع هدفگذاری کردهایم و تاکنون تعدادی از این پروژهها به بهرهبرداری رسیدهاند و در شنبههای امید و افتخار افتتاح شدهاند. میتوان محاسبه کرد که با ایجاد این تقاطعها مسیر خودروها کوتاه میشود و با درنظر گرفتن آمار تردد خودروها میشود فهمید که چقدر مصرف بنزین کاهش پیدا میکند و وقت کمتری از شهروندان تلف میشود.
معاون شهرداری تهران با تاکید بر اینکه معاونت فنیعمرانی صرفا در موضوع بزرگراهها و تقاطعها کار نمیکند و در زمینه زیرساختهای شهری هم فعال است، میافزاید: بخشی از طرحهای معاونت فنیعمرانی، رفع کاستیهای تقاطع با ایجاد مسیرهای گردش و پل است و بعضی هم شامل احداث سازههای مستقل و بزرگ با کاربردهای دیگر میشود که مطابق برنامه طراحیشده در شهرداری تهران ایجاد میشوند. امسال. این زیرساختها به حوزههایی مانند اجتماعی و خدمات شهری، فضای سبز و توسعه ساختمانها ارتباط دارد.
او درباره پارکینگ طبقاتی میگوید: بهعنوان مثال ایجاد تعدادی از پارکینگهای طبقاتی از سوی سازمان حملونقل و ترافیک به حوزه فنیعمرانی ارجاع شده است. سال گذشته شاهد افتتاح پارکینگ امیرکبیر بودیم و یکماهونیم آینده هم پارکینگ مینابی در منطقه۱۵ افتتاح میشود. ساخت پارکینگ جوادیه را نیز در دستورکار داریم. گسترش پایگاههای مدیریت بحران هم در حال اجراست. ۳۰۶هزار مترمربع کار در همین دوره مدیریت شهری در دست معاونت فنیعمرانی شهرداری است که بعضا تکمیل شده یا به مرور تحویل شهروندان میشود.
بزرگراه بدون دسترس به اطراف
معاون فنیعمرانی شهرداری تهران درباره اینکه چرا اتصالات بین بزرگراهها یا بزرگراهها و شهرکهای مسکونی در ابتدای بهرهبرداری از بزرگراه ایجاد نمیشود میگوید: برای ساخت دسترسیها در اطراف بزرگراهها باید معارضان را برطرف کرد اما نمیشود ساخت بخش اصلی بزرگراه را تا زمان تملک این تعارضها متوقف کرد. در این مدت هم رانندگان میتوانند از شبکه معابر استفاده کنند و به قسمتهای مختلف دسترسی داشته باشند تا زمانی که ساخت تقاطعها برای کوتاه کردن این مسافتها انجام شود.
حقبین میافزاید: بعد از اجرای هر بزرگراه، اتصالاتی که بین محلههای ۲طرف آن قرار دارد، قطع میشود و شهروندان ساکن در ۲محله قادر به عبور نخواهند بود که مشکلات اجتماعیای را در پی خواهد داشت. در بزرگراههایی که در مناطق تازهساز ایجاد میشود کمتر با این مشکل روبهرو هستیم زیرا محلهها جدید هستند. البته باید باز هم شبکه معابر را تکمیل کرد و زیرگذر کوهک یکی از این موارد در منطقه۲۲ است که مدتی پیش به بهرهبرداری رسید. تکمیل این شبکه معابر در طرح جامع ترافیک شهری قرار دارد و بهتدریج اجرا میشود.
بیشتر بخوانید: آشنایی با معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران
نظر شما